POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Środa [17.12.2025, 12:39:57] • Polska

Badanie nie pozostawia złudzeń. Świąteczne zakupy żywności znowu będą oparte na cenie

Badanie nie pozostawia złudzeń. Świąteczne zakupy żywności znowu będą oparte na cenie

fot. Organizator

Jak wynika z najnowszego badania rynkowego, w tym roku 81% konsumentów będzie kierowało się ceną przy zakupie konkretnych artykułów spożywczych na Boże Narodzenie. Ten czynnik decyzyjny ma więcej wskazań niż w ubiegłym roku, kiedy również otwierał ranking. Zdaniem komentujących dane ekspertów, to świadczy o rosnącej dyscyplinie zakupowej i większej świadomości cenowej. Obserwujemy trend kupowania mniej, ale mądrzej. Na podium zestawienia znajdują się też promocja i jakość, a tuż za nimi jest własne doświadczenie. Natomiast na końcu rankingu pojawia się opinia influencera lub celebryty.

Znane są już czynniki, jakie w tym roku zdecydują o zakupie konkretnych artykułów spożywczych na Boże Narodzenie. W odpowiedzi na pytanie wielokrotnego wyboru najwięcej wskazań ma cena – 81% (rok wcześniej – 78,5%). W najnowszym badaniu Grupy Blix wzięło udział ponad 1000 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.

– Cena w dalszym ciągu jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów. Ponadto coraz uważniej kontrolujemy swoje wydatki i coraz częściej poszukujemy oszczędności. Przykładowo, przy okazji zakupów świątecznych rezygnujemy z droższych produktów na rzecz ich tańszych odpowiedników. Wśród przyczyn można upatrywać m.in. wzrost kosztów życia, oczekiwania inflacyjne czy ogólne pogorszenie nastrojów gospodarczych – komentuje dr Patrycja Żegleń z Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Z kolei dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX zwraca uwagę na wzrost znaczenia ceny o 2,5 p.p. w relacji rocznej. Według eksperta, to potwierdza, że polscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny z wyraźnym nastawieniem na kontrolę wydatków. Ten wynik wskazuje nie tyle na pogorszenie sytuacji finansowej, ile na rosnącą dyscyplinę zakupową i większą świadomość cenową. Polacy nie chcą przepłacać i aktywnie zarządzają budżetem.

– Obecnie stopa inflacji jest w tzw. celu inflacyjnym, ale nie cofa ona wcześniejszych wzrostów cen, które pozostają wysokie, a jedynie oznacza, że wolniej rosną. Konsumenci, pamiętając zeszłoroczne podwyżki, są bardziej ostrożni i świadomie podejmują decyzje zakupowe. Obserwujemy trend kupowania mniej, ale mądrzej. W tym kontekście wzrost cen nie musi wprost oznaczać pogorszenia sytuacji finansowej gospodarstw domowych, lecz zmianę nawyków zakupowych na bardziej racjonalne, przemyślane i opłacalne – dodaje dr Patrycja Żegleń.

Na kolejnych miejscach w rankingu czynników znajdują się promocja – 72% (rok wcześniej – 70,1%), a także jakość – 53,6% (53,3%). Zdaniem dr. Łuczaka, te wyniki potwierdzają, że Polacy oczekują realnych korzyści i konkretnej wartości. I jak dodaje ekspert, promocje stanowią kluczowy element świątecznych strategii zakupowych nie jako dodatek, lecz jako fundamentalny czynnik, który umożliwia utrzymanie kosztów w ryzach. Jednocześnie nie ma mowy o tzw. promocjach za wszelką cenę. Konsumenci równie mocno akcentują jakość, co oznacza, że w okresie świątecznym nie są skłonni do kompromisów.

– Wyniki dotyczące kluczowych czynników zakupowych nie są zaskoczeniem, a wręcz wpisują się w widoczne od kilku lat trendy konsumenckie. Promocje i ich znaczenie dla konsumentów niejako poświadczają wrażliwość na wysokość cen. Wzrost odsetka wskazań może oznaczać, że oczekujemy okazji i jesteśmy skłonni planować zakupy, szukając korzystnych ofert. Znaczenie jakości jest stosunkowo stabilne i duże, ale jednak mniejsze niż okazje cenowe, bo budżety domowe są ograniczone – podkreśla dr Beata Pater z Wydziału Rolniczo-Ekonomicznego Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Następne w tym zestawieniu są takie czynniki, jak własne doświadczenie – 37,1% (w ubiegłym roku – 34,9%), a także dostępność – 28,9% (24,7%). Mniej wskazań mają marka – 10,3% (poprzednio – 9,6%), opinia rodziny lub znajomych – 5,6% (7,1%), jak również reklama – 5,1% (3,7%). Według dr Pater, ww. czynniki pełnią rolę uzupełniającą. To kryteria ważne, ale nie są bezpośrednio związane z kontrolą kosztów, która obecnie dominuje. Te odpowiedzi odwołują się bardziej do emocji, preferencji i przyzwyczajeń, a nie do natychmiastowych korzyści finansowych.

– Doświadczenie nie jest aż tak istotne, jak rosnące ceny. Dostępność produktu lub usługi nie jest priorytetem, bo większość towarów pozostaje w obecnych czasach dostępna, dlatego również nie mieści się na podium rankingu. Niska rola marki może świadczyć o gotowości klientów do kupowania tańszych zamienników. Z kolei opinie innych nt. danego produktu czy usługi mają coraz bardziej marginalne znaczenie ze względu na własne preferencje, zasobność portfela czy szybkość podejmowania decyzji. W odniesieniu do reklamy, która jednak jest dźwignią handlu, jej niskie znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych może oznaczać coraz większą odporność klientów na takie działania – analizuje ekspertka z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Na końcu rankingu znajduje się opinia influencera lub celebryty – 0,5% (poprzednio – 0,3%). Z kolei 0,8% respondentów nie potrafi wskazać, co zadecyduje o konkretnym zakupie (rok wcześniej – 0,6%). 0,9% badanych deklaruje inną kwestię, tj. spoza przedstawionej listy odpowiedzi (w ubiegłym roku – 1,4%). Dr Krzysztof Łuczak stwierdza, że rola influencerów czy celebrytów w tym zakresie jest ograniczona w kategorii spożywczej i w okresie świątecznym. Zdaniem eksperta z Grupy Blix, możliwe jest też, że ankietowani niechętnie przyznają się do wpływu ww. osób. Ale nawet jeśli taki efekt istnieje, to pozostaje marginalny w porównaniu z kluczowymi czynnikami zakupowymi.

– Konsumenci zdają sobie często sprawę z faktu, iż promowanie przez influencerów czy celebrytów określonych produktów lub marek jest odpłatne, a w związku z tym – nieautentyczne i niewiarygodne. W zakupach przedświątecznych, zwłaszcza zaspokajających podstawowe potrzeby, Polacy po prostu nie potrzebują porad i opinii ww. osób, ale nie oznacza to, że działania marketingowe z ich udziałem są całkowicie nieskuteczne – podkreśla dr Patrycja Żegleń.

Jak podsumowuje dr Beata Pater, rola influencerów może być znacząca w budowaniu świadomości marki, inspiracji lub przypominaniu o produktach. Jednak nie przekłada się to wprost na decyzje zakupowe dotyczące żywności, szczególnie w okresie świątecznym. Konsumenci znacznie bardziej ufają własnym doświadczeniom, jakości i cenie niż opiniom osób publicznych. Według ekspertki z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, wynika to po części także z rosnącej świadomości marketingowej, bowiem Polacy coraz lepiej rozumieją komercyjny charakter współpracy influencerów.

MondayNews Polska


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Jedna nowa para pociągów uruchomiona zostanie również na trasie Wysoka Kamieńska–Kamień Pomorski. Nowe pociągi, jak wszystkie pozostałe na tej trasie, na stacji Wysoka Kamieńska skomunikowane będą z pociągami do Szczecina i Świnoujścia ■