POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Wtorek [30.09.2025, 09:30:19] • Polska

Pierwsza partia monopali dla Baltica 2 opuściła halę produkcyjną

Pierwsza partia monopali dla Baltica 2  opuściła halę produkcyjną

fot. Organizator

Pierwsza partia monopali – stalowych fundamentów dla projektu Baltica 2 realizowanego przez Ørsted i PGE - opuściła halę produkcyjną. Monopale to kluczowe elementy nośne całej farmy wiatrowej – przenoszą obciążenia turbin i falowania morza, a precyzja ich wykonania i montażu przekłada się bezpośrednio na niezawodność i wydajność instalacji.

Dla projektu Baltica 2 przewidziano łącznie 111 monopali (107 dla turbin i 4 dla morskich stacji transformatorowych), o średnicy 7,5-10,5 metrów i grubości ścianki 60-112 mm zależnie od wymagań docelowej lokalizacji fundamentu. Proces wytwórczy obejmuje m.in. walcowanie blach, spawanie obwodowe i wzdłużne, pełen pakiet badań nieniszczących (NDT) oraz aplikację wielowarstwowych powłok antykorozyjnych. Zakończenie pierwszej partii otwiera przygotowania do transportu morskiego i odbiorów kolejnych sekcji. Równolegle trwają kontrole jakości i prace powłokowe. Monopale dla projektu Baltica 2 dostarczą dwie firmy - EEW oraz Steelwind. EEW wyprodukuje 77 monopali. Pierwszy załadunek gotowych fundamentów na jednostkę transportową zaplanowano na koniec 2025 roku.
– Monopale to jedne z najbardziej wymagających elementów inwestycji offshore. Mówimy o konstrukcjach do 100 metrów długości i wadze około 1900 ton, których trwałość jest liczona w dekadach.

Podczas dzisiejszej wizyty w fabryce EEW mogliśmy na własne oczy zobaczyć skalę tego ogromnego przedsięwzięcia i przyjrzeć się zaawansowanym procesom technologicznym. Z dużym entuzjazmem przyjęliśmy informację, że produkcja monopali postępuje zgodnie z harmonogramem. Jako flagowy projekt morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, Baltica 2 pozostaje również kluczowym elementem globalnego portfolio budowlanego Ørsted oraz naszego programu budowy morskich elektrowni wiatrowych o mocy 8,1 GW na lata 2025–2027 – powiedział Patrick Harnett, Chief Construction Officer / Executive Vice President, Ørsted.

W Polsce intensywnie rozwija się zaplecze przemysłowe dla morskiej energetyki wiatrowej. Zdecydowana większość dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów projektu Baltica 2 powstaje w Polsce. Dostarczą je Grupa Przemysłowa Baltic oraz Smulders.

-Monopale to wyjątkowo spektakularne pod względem rozmiarów elementy konstrukcyjne morskich farm wiatrowych. Rozpoczęcie ich produkcji dla projektu Baltica 2 to wyraźny sygnał, że zbliżamy się do etapu pierwszych prac instalacyjnych na morzu. Pierwsze działania obejmujące oczyszczanie dna Bałtyku i przygotowanie pod infrastrukturę już trwają. W kolejnym etapie rozpoczniemy wbijanie fundamentów, na których stanie 107 turbin wiatrowych o wysokości 250 metrów każda i 4 morskie stacje transformatorowe. Naszym celem jest, aby w drugim kwartale 2027 roku energia z Baltica 2 popłynęła do polskich domów – powiedział Maciej Górski, Wiceprezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej ds. Operacyjnych.

Równolegle do prac przygotowawczych na morzu, trwają prace budowlane w części lądowej projektu. W gminie Choczewo powstaje lądowa infrastruktura przyłączeniowa – lądowa stacja transformatorowa i przewierty w technologii HDD, które umożliwią połączenie części morskiej i lądowej kabli. Prace prowadzone są zgodnie z najwyższymi standardami QHSE, z naciskiem na rozwiązania ograniczające ślad węglowy (m.in. redukcję odpadów, efektywne zużycie energii i długowieczne systemy powłokowe).

Baltica 2 – realizowana wspólnie przez PGE i Ørsted – będzie największą morską farmą wiatrową budowaną na polskich wodach Bałtyku. Po uruchomieniu w 2027 roku osiągnie moc do 1,5 GW, co pozwoli zasilić w zieloną energię około 2,5 mln gospodarstw domowych w Polsce.

Beata Głuszcz
Head of Communication Offshore Poland
Communication Offshore Poland
Commercial


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ 8–9 października w Międzyzdrojach naukowcy, administracja ochrony przyrody i praktycy spotkają się, by omówić najważniejsze wyzwania: wdrażanie strategii ochrony różnorodności biologicznej do 2030 i Prawa Odbudowy Przyrody, ochronę ekosystemów morskich Bałtyku, presję turystyczną, monitoring oraz działania terenowe — od sukcesji po kontrolę gatunków inwazyjnych ■ Przerwa w dostawie prądu w miejscowości Laska Mieszkańcy miejscowości Laska w gminie Wolin muszą przygotować się na planowaną przerwę w dostawie energii elektrycznej. Jak informuje ENEA Operator, wyłączenie prądu zaplanowano na środę, 8 października 2025 roku, w godzinach od 8:30 do 14:00. Prace konserwacyjne są prowadzone w ramach standardowego harmonogramu utrzymania sieci energetycznej ■ Chcielibyśmy wraz z mężem podziękować pralni WashPro w Wolinie za ich wielki gest dobroci, za wielką pomoc w wypraniu naszych rzeczy po pożarze w naszym mieszkaniu. W tamtym momencie to był dla nas ogromny dar od losu. To daje nadzieję, że ludzie mają dobre serca. Dziękujemy z całego serca, Aleksandra i Robert, Szczecin ■ Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał umowę z firmą PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska. Przedmiotem umowy jest opracowanie projektu funkcjonalno-użytkowego (PFU) oraz kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji pn. „Budowa dostępu lądowego do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”. Zakres prac obejmuje także uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, decyzji i pozwoleń administracyjnych, które umożliwią rozpoczęcie realizacji inwestycji. Etapy projektu Projekt przewiduje cztery główne etapy: 1. Budowę układu torowego z pełną infrastrukturą kolejową, 2. Budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, 3. Budowę pozostałej infrastruktury technicznej, 4. Budowę obiektu odpraw granicznych (SANEPID). W ramach dokumentacji projektanci przygotują m.in.: • dokumentację geologiczno-inżynierską, • kosztorysy prac projektowych i budowlanych, • szczegółowy zakres budowy instalacji energetycznych, wodnych i innych, • projekt układu komunikacyjnego obejmującego: ◦ drogę o długości 2,1 km, ◦ parking buforowy o powierzchni 5 ha, ◦ ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 3 m, ◦ rozbudowaną infrastrukturę kolejową: 10 torów w grupie zdawczo-odbiorczej, 3 dodatkowe w grupie przyjazdowo-odjazdowej, tory dojazdowe nr 200 i 201 oraz układ torowy o maksymalnej długości 3,2 km – wraz z trakcją, sterowaniem ruchem i wiaduktami ■ Władze Świnoujścia ogłosiły, że 4 października 2025 będzie „Dniem Świnoujścia” — ważna data w kontekście 80. rocznicy powrotu miasta do Polski oraz 35 lat samorządności. Mieszkańcy będą mieli okazję uczcić historię miasta, uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych, rekreacyjnych i okolicznościowych ■