POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Poniedziałek [22.09.2025, 14:41:25] • Polska

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

fot. Marynarka Wojenna RP

Sprawdzenie zdolności do prowadzenia operacji obronnej na kierunku morskim to główny cel manewrów Nieustraszony Rekin-25, które rozpoczęły się 12 września na Bałtyku. Manewry są częścią federacji ćwiczeń pod kryptonimem Żelazny Obrońca-25. Uczestniczą w nim wydzielone siły 3 Flotylli Okrętów, 8 Flotylli Obrony Wybrzeża oraz Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Ćwiczeniem, które potrwa do 26 września, dowodzi Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego w Gdyni.

W trakcie manewrów zaplanowano szereg epizodów odzwierciedlających możliwie najszersze spektrum zagrożeń jakie mogą obecnie wystąpić na teatrze morskim. Skoordynowane działanie Dowództwa Komponentu Morskiego i flotyll odpowiedzialnych za przygotowanie, wyszkolenie oraz utrzymanie sił to jeden z podstawowych elementów planowanego ćwiczenia. Przygotowując ćwiczenie zaplanowano w nim udział sił niezbędnych do zapewnienia kompleksowej ochrony w rejonie Bałtyku, w tym między innymi fregaty rakietowej, korwety zwalczania okrętów podwodnych, okrętów transportowo – minowych, niszczyciela min, trałowców, okrętów ratowniczych, jednostek pomocniczych oraz jednostek brzegowych Marynarki Wojennej. Załogi okrętów prowadzą strzelania torpedowe i artyleryjskie, obronę przed atakami z powietrza oraz osłonę strategicznego transportu morskiego.

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

fot. Marynarka Wojenna RP

Założeniem manewrów jest również prowadzenie działań przeciwminowych umożliwiających bezpieczne przejście jednostek przez zaminowane akweny, odtwarzanie gotowości jednostek w portach, załadunek i transport techniki wojskowej, prowadzenie akcji poszukiwawczo – ratowniczych czy reagowanie na zagrożenia asymetryczne.

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

fot. Marynarka Wojenna RP

Działania okrętów w morzu wspiera między innymi Morska Jednostka Rakietowa, samolot patrolowy Bryza i śmigłowce - ratowniczy W-3WARM oraz zwalczania okrętów podwodnych AW101. Marynarze doskonalą również prowadzenie działań w przypadku użycia niebezpiecznych substancji chemicznych. 20 i 21 września dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego wiceadmirał Krzysztof Jaworski nadzorował przebieg ćwiczenia na morzu, między innymi strzelania artyleryjskie załóg okrętów 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

fot. Marynarka Wojenna RP

Gwałtowny wzrost cen surowców, w tym przede wszystkim paliw i gazu, a także cen innych towarów dostarczanych drogą morską, zarówno tych codziennego użytku, jak i istotnych dla produkcji przemysłowej – to tylko wybrane konsekwencje blokady państwa od strony morza. W oparciu o taką właśnie sytuację od wielu lat opracowywane są scenariusze największych ćwiczeń Marynarki Wojennej. Obecnie, kiedy znaczenie transportu morskiego dla gospodarki znacznie wzrosło, zapewnienie bezpiecznych morskich linii komunikacyjnych, gwarantujących nieprzerwane funkcjonowanie łańcucha dostaw i niezakłóconą handlową drogą morską, to jedna z najistotniejszych kwestii nie tylko Europie ale i na świecie. Dlatego w ramach tegorocznych manewrów Nieustraszony Rekin-25 kompleksowo realizowana jest operacja ochrony szlaków żeglugowych, niedopuszczenie do blokady państwa od strony morza oraz zapewnienie swobodnego przepływu towarów.

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

fot. Marynarka Wojenna RP

Na Bałtyku każdej doby przebywa około 3 tysięcy różnego rodzaju jednostek pływających. Prowadzona jest międzynarodowa wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest blisko 140 milionów ton ładunków rocznie, w tym surowce strategiczne jak ropa naftowa czy skroplony gaz. Wpływy z podatków, ceł i akcyz związane z przeładunkiem towarów i wykorzystaniem polskich portów stanowią nawet do 10% całości budżetu państwa. To przykłady stale rosnącego znaczenia transportu morskiego. Z polskiego punktu widzenia Bałtyk wraz ze znajdującą się na nim infrastrukturą, gazoportem, naftoportem, setkami kilometrów gazociągów, kabli energetycznych i telekomunikacyjnych oraz przyszłymi morskimi farmami wiatrowymi, stanowi klucz do zapewnienia surowcowego, energetycznego i komunikacyjnego bezpieczeństwa państwa oraz całego regionu.

Powyższe czynniki w dużej mierze wpływają na scenariusze ćwiczeń tak polskiej Marynarki Wojennej jak i całego NATO. Dlatego też Marynarka Wojenna skupia się na prowadzeniu manewrów oraz operacji związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania i wsparcia sojuszniczego. Coraz więcej ćwiczeń obejmuje też działania okrętów i lotnictwa na rzecz ochrony morskiej infrastruktury krytycznej, której celem jest zapobieganie ewentualnym aktom sabotażu. Ćwiczenia o takim charakterze są kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu oraz zapewnienia nieprzerwanych dostaw surowców energetycznych, energii elektrycznej i komunikacji.

Manewry Marynarki Wojennej Nieustraszony Rekin-25

fot. Marynarka Wojenna RP

Federacja ćwiczeń pod kryptonimem Żelazny Obrońca-25 to jedno z największych i najważniejszych planowych przedsięwzięć szkoleniowych Sił Zbrojnych RP w 2025 roku. Ćwiczenia o charakterze defensywnym wchodzące w skład federacji realizowane są zarówno na lądzie, jak i w przestrzeni powietrznej oraz na Morzu Bałtyckim. Zaangażowanych w nie jest około 30 tysięcy żołnierzy ze wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP oraz państw sojuszniczych NATO, dysponujących około 600 jednostkami sprzętu, którzy wspólnie przetestują zdolność do odstraszania i skutecznej obrony terytorium Polski. Głównym celem ćwiczenia jest sprawdzenie interoperacyjności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w środowisku wielodomenowym.


kmdr ppor. Dariusz Mróz
Rzecznik Prasowy
CENTRUM OPERACJI MORSKICH - DOWÓDZTWO KOMPONENTU MORSKIEGO


komentarzy: 2, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-2 z 2

Gość • Środa [24.09.2025, 12:10:34] • [IP: 88.98.111.**]

Nie pisz bzdur w komentarzach. Komentarz wygląda jak napisany przez płatnego trola.

GośćMonika • Wtorek [23.09.2025, 02:15:58] • [IP: 78.30.74.**]

To jest mega działka dla służb-kto dla kogo pracuje?

Oglądasz 1-2 z 2
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Chcielibyśmy wraz z mężem podziękować pralni WashPro w Wolinie za ich wielki gest dobroci, za wielką pomoc w wypraniu naszych rzeczy po pożarze w naszym mieszkaniu. W tamtym momencie to był dla nas ogromny dar od losu. To daje nadzieję, że ludzie mają dobre serca. Dziękujemy z całego serca, Aleksandra i Robert, Szczecin ■ Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podpisał umowę z firmą PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska. Przedmiotem umowy jest opracowanie projektu funkcjonalno-użytkowego (PFU) oraz kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji pn. „Budowa dostępu lądowego do Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu”. Zakres prac obejmuje także uzyskanie wszystkich niezbędnych opinii, uzgodnień, decyzji i pozwoleń administracyjnych, które umożliwią rozpoczęcie realizacji inwestycji. Etapy projektu Projekt przewiduje cztery główne etapy: 1. Budowę układu torowego z pełną infrastrukturą kolejową, 2. Budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, 3. Budowę pozostałej infrastruktury technicznej, 4. Budowę obiektu odpraw granicznych (SANEPID). W ramach dokumentacji projektanci przygotują m.in.: • dokumentację geologiczno-inżynierską, • kosztorysy prac projektowych i budowlanych, • szczegółowy zakres budowy instalacji energetycznych, wodnych i innych, • projekt układu komunikacyjnego obejmującego: ◦ drogę o długości 2,1 km, ◦ parking buforowy o powierzchni 5 ha, ◦ ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 3 m, ◦ rozbudowaną infrastrukturę kolejową: 10 torów w grupie zdawczo-odbiorczej, 3 dodatkowe w grupie przyjazdowo-odjazdowej, tory dojazdowe nr 200 i 201 oraz układ torowy o maksymalnej długości 3,2 km – wraz z trakcją, sterowaniem ruchem i wiaduktami ■ Władze Świnoujścia ogłosiły, że 4 października 2025 będzie „Dniem Świnoujścia” — ważna data w kontekście 80. rocznicy powrotu miasta do Polski oraz 35 lat samorządności. Mieszkańcy będą mieli okazję uczcić historię miasta, uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych, rekreacyjnych i okolicznościowych ■