Płatnicy składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 osób, mają upoważnienie do ustalania uprawnień i wypłacania świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) dla swoich pracowników w czasie zatrudnienia.
W przypadku, gdy pracodawca nie realizuje obowiązku wypłaty zasiłków, gwarantem realizacji świadczeń z FUS jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Może on przejąć wypłatę na wniosek płatnika lub ubezpieczonego.
Wniosek od płatnika lub ubezpieczonego
ZUS może przejąć wypłatę zasiłków z powodu trudnej sytuacji finansowej płatnika składek, przedłużającego się postępowania upadłościowego lub likwidacyjnego, albo z innej przyczyny niezależnej od płatnika, która mu uniemożliwia realizację roszczeń ubezpieczonych.
Jeśli pracodawca nie wypłaca swoim ubezpieczonym zasiłków, to może złożyć wniosek o przejęcie tego zadania przez ZUS. W tym celu powinien przekazać do ZUS zaświadczenie ZUS Z-3, które jest niezbędne do ustalenia prawa i wysokości świadczenia.
Ubezpieczeni, którym firma nie wypłaca zasiłków, też mogą poprosić ZUS o przejęcie wypłaty tych świadczeń.
Po otrzymaniu wniosku o przejęcie wypłaty, ZUS przeprowadzi postępowanie wyjaśniające. Ustali dlaczego pracodawca nie wywiązuje się z ustawowego obowiązku wypłaty zasiłków i czy ma możliwość ich wypłaty. I ewentualnie występuje do płatnika o dokumenty, np. o zaświadczenia o symbolu ZUS Z-3, które są niezbędne do ustalenia prawa i wypłaty zasiłków.
Decyzja ZUS
Informacja o przejęciu albo odmowie przejęcia wypłaty zasiłków przez ZUS trafia do pracodawcy. Jeśli Zakład przejmie wypłatę, decyzję, która ustala prawo do zasiłków, otrzymuje też ubezpieczony. Dołączona do niej jest informacja, że za opóźnienie zasiłku można dochodzić odsetek od płatnika składek.
Gdy miną przeszkody, przez które pracodawca nie mógł przekazywać zasiłków, ZUS informuje o tym ubezpieczonych i przekazuje płatnikowi składek wypłaty zasiłków do dalszej realizacji.
Karol Jagielski
regionalny rzecznik ZUS
województwa zachodniopomorskiego