POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Wtorek [02.09.2025, 08:30:25] • Polska

Kawa w sklepach wciąż mocno drożeje, a może być jeszcze gorzej. Eksperci nie mają dobrych wieści

Kawa w sklepach wciąż mocno drożeje, a może być jeszcze gorzej. Eksperci nie mają dobrych wieści

fot. Organizator

W lipcu br. o 18,3% zdrożała rdr. kawa mielona, a o 16,8% – rozpuszczalna. Patrząc na wcześniejsze wyniki, widać, że podwyżki rdr. słabną. Eksperci oczekują, że do końca 2025 roku średnie ceny ww. produktów wzrosną rdr. odpowiednio o kolejne 4-7% i 3-6%. W całym pierwszym półroczu br. sieci handlowe zrobiły zaledwie o 0,1% więcej akcji promocyjnych na kawę niż w analogicznym okresie ub.r. Najbardziej przybyło promocji rdr. w dyskontach. Na plusie znalazły się też sieci cash & carry i convenience. Z kolei na minusie były zarówno hipermarkety, jak i supermarkety. Przy aktualnym poziomie marż i strategii ograniczania liczby promocji, eksperci szacują, że popularna paczka kawy może zdrożeć o ok. 1,00-1,50 zł do końca br.

W lipcu średnie ceny kawy w sklepach poszły w górę rdr. o 18,3% (mielona) oraz o 16,8% (rozpuszczalna). Z kolei w czerwcu br. urosły odpowiednio o 25,1% i 20,3% rdr. Natomiast w całym 2024 roku odnotowano wzrosty o 5,4% i 1% w porównaniu do 2023 roku. Mniej więcej (jak w lipcu) podobnie sytuacja ma wyglądać w sierpniu. Tak wynika z raportu pt. „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych”. Wzięto pod uwagę blisko 3,6 tys. cen detalicznych kawy występujących w lipcu br. i w analogicznym okresie ub.r.

– Bazując na naszych wew. analizach danych oraz sytuacji na międzynarodowych rynkach surowcowych, można oczekiwać, że do końca 2025 roku średnie ceny kawy mielonej wzrosną o kolejne 4-7%, a kawy rozpuszczalnej – o 3-6%. Tempo wzrostu będzie zależne głównie od stabilizacji notowań arabiki i robusty oraz kursu złotego wobec dolara. Jeśli złoty się umocni, presja cenowa może się nieco zmniejszyć. W przeciwnym razie koszt importu dalej będzie rósł – prognozuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z kolei z raportu Hiper-Com Poland i Grupy Blix wynika, że w I półroczu 2025 roku sklepy detaliczne zrobiły zaledwie o 0,1% więcej promocji na kawę niż w analogicznym okresie ub.r. Analizie poddano ponad 10,3 tys. akcji promocyjnych przeprowadzonych w I połowie br. i ub.r. Zdaniem Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, tak niewielki wzrost świadczy o tym, że sieci handlowe nie chcą dodatkowo obniżać marż w kategorii, w której ceny surowca są rekordowo wysokie i sama sprzedaż pozostaje stabilna. Promocje są w tym przypadku ograniczane, bo kawa i tak jest produktem o wysokiej lojalności konsumenckiej.

– Warto zauważyć, że przy aktualnym poziomie marż i strategii ograniczania liczby promocji przez sieci handlowe, realny koszt popularnej paczki kawy o wadze 250g może wzrosnąć o ok. 1,00-1,50 zł do końca roku. Cena w promocji będzie rzadziej schodzić poniżej 8,00 zł, a regularna może przekroczyć barierę 11,00 zł w wielu sieciach – dodaje ekspertka z Hiper-Com Poland.

Jak zauważa Marcin Lenkiewicz, w najbliższym czasie trudno spodziewać się wyraźnego zwiększenia liczby akcji rabatowych, chyba że dojdzie do wyraźnej stabilizacji cen na giełdach surowcowych lub nasilenia walki konkurencyjnej między dyskontami. – Dla konsumentów oznacza to więc raczej konieczność przyzwyczajenia się do wyższych cen i uważniejszego śledzenia okazji. Promocje mogą być rzadsze i mniej atrakcyjne niż w poprzednich latach – przewiduje ekspert.

Wiadomo też, że w I półroczu br. najbardziej przybyło promocji rdr. w dyskontach – 13%. W czołówce znalazły się również sieci cash & carry – 9,9%, a także sklepy convenience – 7,1%. Z kolei na minusie były hipermarkety – 19,7%, a także supermarkety – 7,7%. Dr Rafał Parvi z Uniwersytetu WSB Merito stwierdza, że ww. dane wskazują na rosnącą konkurencję w segmencie convenience i cash & carry oraz na zmieniające się nawyki konsumenckie, faworyzujące szybkie zakupy.

– W przyszłości dyskonty i sieci convenience prawdopodobnie utrzymają dynamiczny wzrost promocji na kawę. Hipermarkety będą odbudowywać akcje promocyjne w okresach sezonowych, a supermarkety pozostaną w tyle, chyba że dostosują się do nowych trendów. Dla konsumentów oznacza to konieczność aktywnego poszukiwania promocji w dyskontach i sieciach convenience, korzystania z aplikacji lojalnościowych oraz rozważenia zakupów w większych opakowaniach w cash & carry, aby zminimalizować koszty w obliczu wysokich cen kawy – mówi dr Parvi.

W opinii eksperta z Grupy Blix, zebrane dane pokazują też wyraźną zmianę układu sił w handlu. – Kawa staje się narzędziem promocyjnym głównie w rękach dyskontów. W najbliższym czasie można oczekiwać, że dyskonty będą jeszcze silniej eksploatować ten obszar. Natomiast hipermarkety i supermarkety raczej skoncentrują się na ograniczonych i selektywnych akcjach zamiast szerokiej walce cenowej – przewiduje Marcin Lenkiewicz.

Jak podsumowuje Julita Pryzmont, w najbliższych miesiącach głównym źródłem promocji kawy pozostaną dyskonty i ewentualnie sieci convenience. Natomiast w hipermarketach raczej nie należy oczekiwać dużego powrotu do intensywnych działań promocyjnych. Z perspektywy konsumenta oznacza to, że osoby poszukujące niższych cen kawy powinny śledzić ofertę głównie dyskontów, zarówno offline, jak i online, gdzie polityka promocyjna staje się coraz bardziej dynamiczna.

MondayNews Polska


komentarzy: 8, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-8 z 8

down • Niedziela [07.09.2025, 12:46:39] • [IP: 104.28.114.**]

No musi być drożej bo mi słabo urosło, banany też jakieś mniejsze to podniosę ceny, ananasy będą trochę tańsze bo mam wysyp tylko maszyna do kopania mi nawala wiec może nie wykopie wszystkich.

Gość • Czwartek [04.09.2025, 07:18:52] • [IP: 37.31.136.**]

witamy w państwie koalicji

Gość • Czwartek [04.09.2025, 05:51:12] • [IP: 83.20.207.**]

komu i czemu sluży ten artykuł ?//

Gość • Czwartek [04.09.2025, 01:08:40] • [IP: 5.173.24.**]

Co Ty bredzisz

Gość • Środa [03.09.2025, 11:01:31] • [IP: 78.30.80.**]

Gość • Wtorek [02.09.2025, 18:11:22] • [IP: 84.40.216.***]..No i rudy mówił prawidłowo, teraz jest wszystko tanie, ale Ty zarabiasz tyle że ciebie nie stać na kupno towarów w sklepie i mruczysz jak stare kocisko przy ciepłym piecu w ostrą zimę...Teraz jest na tyle dobrze że jak nie masz pieniędzy to idziesz do bankomatu i pobierasz tyle ile Tobie potrzeba..🏮🏮🏮

Gość • Środa [03.09.2025, 08:32:31] • [IP: 5.173.30.**]

a co ma rudy do cen na rynkach swiatowych? nasi rolnicy przeciez nasza polska kawe, rosnaca na naszych polskich polach, wysylaja od razu do.. no i tu nie wiem, co cie zadowoli, bruksela, jerycho, czy kamczatka? o kakao i czekoladzie tez nie zapomnij zrzucic winy na polski rzad.

Gość • Wtorek [02.09.2025, 18:11:22] • [IP: 84.40.216.***]

A rudy mówił że będzie wszystko tanie

Gość • Wtorek [02.09.2025, 15:14:20] • [IP: 88.156.129.***]

niech się nie ograniczają do marnych 18%... od razu 180 i spoko... a co tam 180... 600 tylko, gdybyśmy My mieli odrobinę dumy i honoru to przestali byśmy ją kupować a wtedy...

Oglądasz 1-8 z 8
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Informacja o planowanej przerwie w dostawie wody w związku z przebudową ul. Orzeszkowej w Kamieniu Pomorskim. Planowane są przerwy w dostawie wody w dniach 21-25 października na odcinku od skrzyżowania z ul. Reja do mostu (również w ul. Reya, Tęczowej i Wiśniowej). Przerwy w dostawie spowodowane będą przełączaniem istniejącej sieci wodociągowej do nowo wybudowanego wodociągu w ul. Orzeszkowej. Za utrudnienia przepraszamy ■ W najbliższy wtorek, 21 października, w sali ślubów Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach o godzinie – godz. 11:00, odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące środków unijnych, współpracy z gminą i Lokalną Organizacją Turystyczną Wyspy Wolin. Przedsiębiorcy dowiedzą się, jak uzyskać nawet 200 tysięcy złotych wsparcia dla swojej firmy. Treść artykułu: W imieniu Burmistrz Międzyzdrojów, Beaty Kiryluk, zapraszamy przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji i wszystkich zainteresowanych rozwojem lokalnej gospodarki na spotkanie poświęcone możliwościom pozyskania środków unijnych oraz współpracy z gminą i LOT Wyspy Wolin. Spotkanie odbędzie się 21 października (wtorek) w sali ślubów Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach. W programie przewidziano wystąpienia przedstawicieli instytucji wspierających rozwój przedsiębiorczości: Krzysztof Berest, Dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Wojciech Celiński z Lokalnej Organizacji Turystycznej Wyspy Wolin Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego – prezentacja produktów Zachodniopomorskiego Funduszu Rozwoju, m.in. pożyczek, poręczeń i reporęczeń, a także przedstawienie możliwości uzyskania bezzwrotnego dofinansowania szkoleń ze środków unijnych Katarzyna Kutereba-Gnitecka, Dyrektor LGR Zalew – prezentacja środków UE dostępnych w ramach programu LGR Na zakończenie przewidziano część poświęconą sprawom różnym i pytaniom uczestników. Tematem przewodnim wydarzenia będzie program „Dofinansowanie usług rozwojowych dla zachodniopomorskich MMŚP III”, który daje możliwość uzyskania nawet 200 000 zł dofinansowania na firmę oraz 10 000 zł na osobę ■