POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Piątek [25.07.2025, 12:27:23] • zachodniopomorskie

POLEMIKA

POLEMIKA

fot. Organizator

W związku z publikacjami w mediach na temat baneru nad drogą S3, zawierających wypowiedzi przedstawiciela Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przesyłamy naszą polemikę, wskazując na nieprawdziwe oraz mogące wprowadzać w błąd treści zawarte w cytowanych wypowiedziach przedstawicieli GDDKiA.

Pojawiające się w mediach wypowiedzi GDDKiA odnoszące się do naszego protestu w formie wywieszenia baneru nad drogą S3 odbieramy jako kolejną próbę skierowania dyskusji na boczne tory, które rozmywają temat i odciągają opinię publiczną od kwestii kluczowej – braku decyzji GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury w zakresie finansowania nadzwyczajnego wzrostu kosztów budowy zamówionego przez GDDKiA odcinka Dargobądz-Troszyn.

Nie chcąc pozostawić Państwa czytelników w błędnym przekonaniu na temat sytuacji dotyczącej braku finansowania odcinka S3, wskazujemy nieprawdziwe oraz mogące wprowadzać w błąd wypowiedzi przedstawicieli GDDKiA wraz z naszymi komentarzami:

• ”Sukcesywnie rozstrzygane są również inne roszczenia wykonawcy. Jeżeli zgodnie z warunkami kontraktu dana sytuacja nie jest winą wykonawcy, wówczas stosowne rozstrzygnięcia zapadają i zapadały wielokrotnie na tym kontrakcie, co przełożyło się do tej pory na dodatkowe 38 mln zł z tytułu roszczeń.”

Nieprawdziwe jest stwierdzenie, jakoby Wykonawca otrzymał 38 mln złotych z tytułu roszczeń. Do chwili obecnej Wykonawca nie otrzymał żadnych środków z tytułu roszczeń w zakresie wzrostu cen materiałów.

• „GDDKiA bez zbędnej zwłoki pokrywa koszt budowy drogi S3 Dargobądz-Troszyn zgodnie z zawartym kontraktem i przepisami prawa”

Waloryzacja na kontrakcie skończyła się w kwietniu 2024 roku i od tego czasu to Wykonawca z własnych środków pokrywa wzrosty cen materiałów oraz robocizny na kontrakcie.

W medialnych wypowiedziach dotyczących roszczeń Wykonawca posługuje się kwotami netto, Zamawiający operuje za to kwotą brutto wypłaconej waloryzacji, co przedstawić ma w korzystniejszym świetle działania Zamawiającego.

Wspomniane w wypowiedziach dla mediów przez GDDKiA problemy wewnątrz konsorcjum budującym odcinek drogi S3 Dargobądz-Troszyn wynikały z trudności utrzymania płynności przez firmy realizujące Kontrakt co skutkowało złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości przez jednego z partnerów konsorcjum. Ich źródeł należy szukać w braku rentowności kontraktów realizowanych na rzecz GDDKiA, podpisanych przed wybuchem pandemii i wojny w Ukrainie.

• Wykonawca stanowczo zaprzecza jakoby zawieszony przez niego baner zawierał nieprawdziwe informacje.

Wszystkie informacje wyrażone w powyższym komunikacie są prawdziwe. Przypomnijmy: Budowa odcinka drogi S3 Dargobądz-Troszyn w istotnej części finansowana jest ze środków Wykonawcy, ponieważ z uwagi na wzrost kosztów realizacji Inwestycji spowodowany pandemią COVID-19 oraz wybuchem wojny w Ukrainie koszty te nie znajdują pokrycia w wynagrodzeniu otrzymanym przez Wykonawcę na podstawie Kontraktu. Skoro koszt poniesiony przez Wykonawcę nie został pokryty ze środków publicznych, Wykonawca finansuje budowę drogi S3 ze środków własnych, czyli prywatnych.

Zamawiający dopiero po zawieszeniu baneru uwzględnił część roszczeń związanych z nadzwyczajnym wzrostem cen materiałów i usług spowodowanym pandemią COVID-19 oraz wybuchem wojny w Ukrainie.

• Wykonawca stanowczo zaprzecza jakoby baner zagrażał bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Baner z logotypem Lidera Konsorcjum oraz hasłem: Budujemy drogi, zawieszony w tym samym miejscu w dniu 13 czerwca bieżącego roku nie budził żadnych zastrzeżeń GDDKiA w kwestii bezpieczeństwa ruchu.

• Stwierdzenie GDDKiA: „Po naszej interwencji baner został przez wykonawcę usunięty. Z niezrozumieniem przyjmujemy sposób komunikacji przyjęty przez wykonawcę.”

Nie uznajemy argumentacji GDDKiA w sprawie baneru i podtrzymujemy jego przesłanie, czemu daliśmy wyraz w piśmie skierowanym do GDDKiA. Jednocześnie informujemy, że zdjęliśmy baner w reakcji na apel inżyniera kontraktu oraz prośbę (a nie żądania) GDDKiA.

Wszystkie formy nagłośnienia tej sprawy (m.in. List Otwarty do Premiera, publikacje w mediach) spotykają się z dużą aktywnością ze strony GDDKiA w mediach, a w przypadku baneru nad S3 również z wystosowaniem pełnego oburzenia listu do PRD Nowogard SA. Życzylibyśmy sobie, aby GDDKiA była co najmniej tak samo zaangażowana w realne działania na rzecz sfinansowania wzrostu kosztów budowy zamówionego przez siebie odcinka drogi S3.

Katarzyna Łazarz-Brzezińska
Wiceprezes Zarządu
PRD Nowogard SA


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Informacja o planowanej przerwie w dostawie wody w związku z przebudową ul. Orzeszkowej w Kamieniu Pomorskim. Planowane są przerwy w dostawie wody w dniach 21-25 października na odcinku od skrzyżowania z ul. Reja do mostu (również w ul. Reya, Tęczowej i Wiśniowej). Przerwy w dostawie spowodowane będą przełączaniem istniejącej sieci wodociągowej do nowo wybudowanego wodociągu w ul. Orzeszkowej. Za utrudnienia przepraszamy ■ W najbliższy wtorek, 21 października, w sali ślubów Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach o godzinie – godz. 11:00, odbędzie się spotkanie informacyjne dotyczące środków unijnych, współpracy z gminą i Lokalną Organizacją Turystyczną Wyspy Wolin. Przedsiębiorcy dowiedzą się, jak uzyskać nawet 200 tysięcy złotych wsparcia dla swojej firmy. Treść artykułu: W imieniu Burmistrz Międzyzdrojów, Beaty Kiryluk, zapraszamy przedsiębiorców, przedstawicieli organizacji i wszystkich zainteresowanych rozwojem lokalnej gospodarki na spotkanie poświęcone możliwościom pozyskania środków unijnych oraz współpracy z gminą i LOT Wyspy Wolin. Spotkanie odbędzie się 21 października (wtorek) w sali ślubów Urzędu Miejskiego w Międzyzdrojach. W programie przewidziano wystąpienia przedstawicieli instytucji wspierających rozwój przedsiębiorczości: Krzysztof Berest, Dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Wojciech Celiński z Lokalnej Organizacji Turystycznej Wyspy Wolin Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego – prezentacja produktów Zachodniopomorskiego Funduszu Rozwoju, m.in. pożyczek, poręczeń i reporęczeń, a także przedstawienie możliwości uzyskania bezzwrotnego dofinansowania szkoleń ze środków unijnych Katarzyna Kutereba-Gnitecka, Dyrektor LGR Zalew – prezentacja środków UE dostępnych w ramach programu LGR Na zakończenie przewidziano część poświęconą sprawom różnym i pytaniom uczestników. Tematem przewodnim wydarzenia będzie program „Dofinansowanie usług rozwojowych dla zachodniopomorskich MMŚP III”, który daje możliwość uzyskania nawet 200 000 zł dofinansowania na firmę oraz 10 000 zł na osobę ■