POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Niedziela [13.07.2025, 12:35:15] • zachodniopomorskie

Publiczna inwestycja, prywatny koszt. PRD Nowogard SA żąda zapłaty za drogę S3

Publiczna inwestycja, prywatny koszt. PRD Nowogard SA żąda zapłaty za drogę S3

fot. Organizator

„Budujemy dla Was drogę z prywatnych środków. GDDKiA nie chce płacić za swoją inwestycję” – baner o takiej treści zawiesiła na wiadukcie nad drogą S3 prowadzącą nad morze na odcinku między Troszynem a Dargobądzem firma PRD Nowogard SA, Lider Konsorcjum budującego ten odcinek. To informacja o braku finansowania nadzwyczajnego, niemożliwego do przewidzenia wzrostu kosztów inwestycji przez Zamawiającego, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Chodzi o kilkadziesiąt milionów złotych, które konsorcjum musiało bez żadnej rekompensaty wydać na budowę drogi z prywatnych pieniędzy, przez co niektórzy jego członkowie stoją w obliczu poważnych problemów finansowych, włącznie z zagrożeniem upadłością.

- Baner jest wyrazem protestu przeciwko działaniu strony rządowej, która od trzech lat odwleka decyzję o pokryciu niemożliwych do przewidzenia wydatków, kompletnie nie licząc się z trudną sytuacją naszej firmy. Ukończyliśmy inwestycję w 95% finansując z prywatnych pieniędzy wielomilionowy wzrost kosztów materiałów budowlanych wywołany pandemią Covid-19 i wojną w Ukrainie. Warto, aby tysiące kierowców i turystów jadących nad morze dowiedziało się, że to prywatne firmy z własnych kieszeni płacą za budowę najważniejszych dróg w Polsce, tym bardziej, że jest to istotny problem dotyczący całej branży, na wielu kluczowych inwestycjach drogowych w kraju – mówi Katarzyna Łazarz-Brzezińska, wiceprezes PRD Nowogard SA.

PRD Nowogard SA umieściła baner nad drogą S3 miesiąc po wysłaniu Listu otwartego do Prezesa Rady Ministrów z apelem w sprawie doprowadzenia do pokrycia nadzwyczajnego wzrostu kosztów budowy odcinka drogi S3 Dargobądz-Troszyn przez Zamawiającego. Wykonawca zrobił to po trzech latach bezskutecznego składania wniosków do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Ministerstwa Infrastruktury. Do dzisiaj nie zapadły jednak żadne wiążące decyzje w tej sprawie.

- Nie otrzymaliśmy ani pieniędzy, ani gwarancji finansowania. Podobno rozpatrywane są wnioski o sfinansowanie części ponadplanowych wydatków, o które wnioskowaliśmy już w 2022 roku. Stanowią one ok. 15% całej kwoty wynikającej ze wzrostu kosztów, które Konsorcjum pokryło z własnych pieniędzy. Gdy je otrzyma, spłaci zobowiązania wobec kontrahentów, ale nie rozwiąże to trudnej sytuacji, w której znajduje się Konsorcjum – tłumaczy Katarzyna Łazarz-Brzezińska.

Wiceprezes PRD Nowogard SA dodaje jednocześnie, że starania jej firmy o uzyskanie finansowania otrzymały szerokie poparcie ze strony branży i samorządów. Listy do Premiera popierające stanowisko PRD Nowogard SA wystosowała Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa oraz Zarząd Powiatu Goleniowskiego. Sprawą zainteresowali się zachodniopomorscy parlamentarzyści, a informacja o trudnej sytuacji PRD Nowogard SA przekazana została Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego na Pomorzu Zachodnim.

Obecnie na odcinku Wolin-Troszyn samochody poruszają się nadal po jednej jezdni w ruchu dwukierunkowym. Wykonawca deklaruje dołożenie wszelkich starań, aby trasa była przejezdna dwoma pasami ruchu w każdą stronę jeszcze w trakcie wakacji, potrzebuje jednak zapewnienia finansowania ze strony Zamawiającego, gdyż dalej nie jest w stanie ponosić z własnych środków kosztów realizacji publicznej inwestycji.

Publiczna inwestycja, prywatny koszt. PRD Nowogard SA żąda zapłaty za drogę S3

fot. Organizator

- Docierają do nas sygnały, że w najbliższym czasie po stronie Zamawiającego mogą zapaść ustalenia w sprawie części naszych roszczeń. Obecnie czekamy na informację na ten temat. Oczywiście najkorzystniejszym rozwiązaniem dla nas, ale również dla Skarbu Państwa byłoby polubowne rozwiązanie kwestii finansowania całości wzrostu kosztów i na to cały czas liczymy. Istnieją mechanizmy prawne, których na to pozwalają, a od strony rządowej wymaga to jedynie woli politycznej. Musimy jednak chronić interes naszej spółki i być gotowi na każdy rozwój sytuacji, dlatego cały czas analizujemy też możliwe kroki prawne w stosunku do GDDKiA – mówi Wiceprezes PRD Nowogard SA.

***
O PRD Nowogard SA
PRD Nowogard SA jest liderem Konsorcjum firm budujących odcinek drogi ekspresowej S3 Troszyn-Dargobądz. Firma ma blisko 80-letnie doświadczenie w branży budowlanej i specjalizuje się w budowie i modernizacji dróg oraz infrastruktury transportowej. Istniejąca od 1946 roku Firma zrealizowała ponad tysiąc inwestycji drogowych na Pomorzu Zachodnim. Firma zatrudnia 158 osób oraz współpracuje z dziesiątkami podwykonawców i dostawców. PRD Nowogard SA realizuje projekty drogowe dla sektora publicznego, jak i na rzecz inwestorów prywatnych, od budowy dróg ekspresowych po remonty ulic miejskich i dróg lokalnych. W każdym przypadku dbamy o najwyższą jakość wykonania, terminowość oraz minimalizowanie wpływu prac budowlanych na użytkowników dróg.

O inwestycji
Nazwa zadania: Zaprojektowanie i budowa drogi S3 Odcinek 2 – Dargobądz (z węzłem) – Troszyn.
Inwestycja polega na wybudowaniu drogi ekspresowej S3 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Odcinek długości ok. 16 km przebiega na terenie gminy Wolin należącej do Powiatu Kamieńskiego na obszarze województwa Zachodniopomorskiego.
Inwestor: Skarb Państwa – GDDKiA Oddział Szczecin. Wykonawca: konsorcjum firm w składzie: PRD Nowogard SA (Lider), INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o., INTOP Warszawa Sp. z o.o,, Polbud Pomorze Sp. z o.o.
Złożenie oferty: 03.2020 r. Okres realizacji: 08.2020 – 04.2025 (obecnie procedowany nowy wniosek o wydłużenie czasu na ukończenie)
Droga ekspresowa S3 stanowi fragment międzynarodowej trasy E65, leżącej w transeuropejskim korytarzu transportowym (TEN-T) i prowadzi od portu w Świnoujściu, wzdłuż zachodniej granicy Państwa, przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski i Zieloną Górę do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych obsługiwanych przez terminal w Świnoujściu zapewnia najkrótsze bezpośrednie połączenie Skandynawii z Czechami, Pragą oraz portami basenu Morza Śródziemnego

Pełna treść Listu otwartego do Prezesa Rady Ministrów z 11 czerwca 2025 r. dostępna jest na stronie internetowej PRD Nowogard SA www.prdnowogard.pl w zakładce Aktualności.

Katarzyna Łazarz-Brzezińska
Wiceprezes Zarządu
PRD Nowogard SA

Redakcja czeka na stanowisko Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie roszczeń wykonawcy. Po otrzymaniu odpowiedzi GDDKiA opublikujemy ją w całości.


komentarzy: 5, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-5 z 5

Gość • Niedziela [13.07.2025, 18:40:13] • [IP: 37.109.160.***]

Szykuje się podobna sytuacja która trafiła Energopol firmę która tyle istniała na rynku a syndyk bez wachania przejął wszystko firma upadła. Szkoda że rząd nie dba o Polskie firmy … cóż to Polska

Gość • Niedziela [13.07.2025, 18:36:31] • [IP: 178.238.243.***]

Tak to jest jak w przetargu podaje się kwoty jak najmniejsze aby tylko wygrać ifertę. A później płacz i zgrzytanie zębów bo koszty większe. Trzeba umieć przewidywać i zadbać o zabezpieczenie swojego interesu. Pieniądze na pewno się znajdą bo nie ma innej możliwości.

Gość • Niedziela [13.07.2025, 18:22:43] • [IP: 5.173.155.**]

Jakie pieniądze? Co oni pieprzą ? ! Polbud kasę wziął, przepieprzył a Ci teraz kasy szukają, ile razy za jedną budowę ma Państwo płacić? Wał jak cholera

Gość • Niedziela [13.07.2025, 18:09:15] • [IP: 91.94.27.***]

Dziwnym trafem jak PO u władzy to znów wykonawcą nie płacą

Gość • Niedziela [13.07.2025, 15:13:31] • [IP: 37.109.160.***]

usmiechnieci europejczycy wrocili do wladzy i wrocilo stare, mozemy zaspiewac teraz ale to juz było... i wrocilo bo wyborca ma pamiec max 8 lat

Oglądasz 1-5 z 5
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Ostrzeżenie meteorologiczne – Dziś od 13:00 do 23:00 burze z gradem i porywami wiatru do 90 km/h w całym woj. zachodniopomorskim. Uwaga na intensywne opady deszczu, możliwe utrudnienia komunikacyjne i ryzyko pożarów ■ Zabierzmy dowód lub paszport. Od poniedziałku 7 lipca na granicy z Niemcami będą obowiązywały czasowe kontrole. W województwie zachodniopomorskim funkcjonariusze Straży Granicznej wspierani przez żołnierzy Wojsk Obrony Terytorialnej i Żandarmerię Wojskową będą prowadzić kontrole na 19 przejściach granicznych. Zmiany w zasadach ruchu granicznego przybliżyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Szczecinie wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wraz z zastępcą komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej kmdr SG Wojciechem Heninborchem. - Kontrole będą miały charakter selektywny - funkcjonariusz Straży Granicznej zdecyduje jaki samochód, czy osobę należy poddać kontroli. Pamiętajmy, że celem jest niedopuszczenie do przypadków nielegalnego przekraczania naszej zachodniej granicy w stronę Polski. Dlatego kontrole mają być prowadzone tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na przekraczanie granicy przez naszych mieszkańców, z których wielu pracuje po stronie niemieckiej oraz turystów odwiedzających nasz region – mówi wojewoda Adam Rudawski. Czasowe kontrole graniczne zostały wprowadzone na 30 dni, z możliwością ich przedłużenia ■