Zachodnia obwodnica Szczecina, projektowana jako przedłużenie trasy S6 od węzła Goleniów do Kołbaskowa, spowoduje rewolucyjne zmiany na regionalnej mapie drogowej. Wygodniejszy i szybszy będzie dojazd nad morze, na lotnisko i do przejść granicznych, ciężarówki z Z.Ch.Police nie będą przebijać się przez Szczecin, usprawniony zostanie ruch lokalny. Korzyści dla mieszkańców i dla środowiska są oczywiste. Powstanie ZDOS oznacza jednak konieczność wprowadzenia szeregu zmian na sieci dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad napisała w tej sprawie do samorządów jako właścicieli i zarządców infrastruktury. Województwo Zachodniopomorskie poproszono o zajęcie stanowiska w sprawie przejęcie sześciu odcinków dróg zaprojektowanych w ramach ZDOS. To m.in. o fragmenty DW 114 przy planowanym węźle Tanowo, skrzyżowanie z DW 115, planowane dojazd do węzła Police od DW 114 oraz DW 111 przy węźle Modrzewie.
- Wielokrotnie deklarowaliśmy gotowość współpracy z GDDKiA w związku z realizacją zachodniej obwodnicy Szczecina. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Pomorza Zachodniego - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. - Jako samorząd województwa zainicjowaliśmy projekt zachodniego drogowego obejścia Szczecina, zleciliśmy opracowanie studium wykonalności, uzyskaliśmy decyzję środowiskową, którą w styczniu 2018 przekazaliśmy GDDKiA. I nadal robimy wszystko, by obwodnica powstała jak najszybciej. Wyraziliśmy, na piśmie, gotowość przejęcia odcinków, które powstaną w wyniku przebudowy dróg wojewódzkich czy też budowy zupełnie nowych jezdni na dojazdach do planowanej trasy ekspresowej.
Chodzi o odcinki o długości od 1,2 km do niespełna 200 metrów. Niektóre z nich Województwo Zachodniopomorskie jest gotowe przejąć pod pewnymi warunkami. Przykład? DW 115 ma przechodzić nad obwodnicą (trasa S6) po wiadukcie. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych takie skrzyżowanie powinno być zarządzane przez zarządcę drogi wyższej kategorii, czyli przez GDDKiA. Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego WZ proponuje przejęcie utrzymania drogi, ale bez utrzymania konstrukcji wiaduktu.
Podobnie jest z drogami dochodzącymi do węzłów. Zgodnie z Ustawą powinny być w całości zarządzane przez GDDKiA. Województwo wyraża gotowość przejęcia wybranych odcinków, ale musi to być powiązane ze zmianami całego układu komunikacyjnego na danym obszarze. Przykładem jest planowane połączenie DW 114 z węzłem Police. Ten odcinek może stać się obwodnicą Polic, jeśli obecna droga gminna, ul. Piotra i Pawła, stałaby się drogą wojewódzką i została gruntownie zmodernizowana. A miasto Police przejęłoby odcinek DW 114 przechodzący przez centrum.
W odpowiedzi na pismo szczecińskiego oddziału GDDKiA marszałek województwa akcentuje również dynamiczny rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim i prosi o realizację ciągów pieszo-rowerowych lub dróg rowerowych przy planowanych przebudowach dróg wojewódzkich związanych z projektem ZDOS.
Sugeruje również zaprojektowanie ronda na przewidzianej do przebudowy drodze w Tanowie, z uwagi na kursujące tam autobusy komunikacji miejskiej.
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina (ok. 52 km) jest zaplanowane jako dwujezdniowa droga ekspresowa. Pod Odrą ma powstać pięciokilometrowy, podwójny tunel (Police – Święta). ZDOS będzie prowadzić od węzła Goleniów Północ – jako przedłużona trasa S6 – aż do A6 w Kołbaskowie. W ramach inwestycji powstaną nowe węzły drogowe: Modrzewie, Police, Tanowo, Dobra, Dołuje, Będargowo.
Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Teraz to juz chyba wszystkie lasy wytną. Tylko po co niedlugo nie bedzie korków bo nie bedzie was stac na paliwo. Mega podwyzki wszystkiego...ale drogi najwazniejsze. Czy aby na pewno...
Do Nikto • Piątek [01.10.2021, 19:41:30] • [IP: 31.0.81.***]. Racja. Obwodnicę szybciej, taniej i lepiej może zrobić tylko Tusk ze swoimi poddanymi z PO.
Świnoujściu się jeszcze udało rzutem na taśmę dostać kasę z EU. Pisowcy wyprowadzą nas z tego gremium bo patrzą im na ręce. Zanim projekt przejdzie z etapu projektowania do zabezpieczenia finansowania niestety nie bedzie kasy bo złodzieje pisowscy rozkradną. Szkoda, fajnie by było.
Ta obwodnica to tylko chyba dla Polic
Super.
Jak najszybciej budować obwodnicę, bo całkiem zakorkujemy się na 3