POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Niedziela [09.06.2019, 20:52:20] • Kamień Pomorski

„Okiem pana Marcina” spójrzmy na wczesnośredniowieczny wrak z Kamienia Pomorskiego

„Okiem pana Marcina” spójrzmy na wczesnośredniowieczny wrak z Kamienia Pomorskiego

fot. Organizator

W tym wpisie przyjrzymy się znalezisku łodzi handlowej przy Półwyspie Żółcińskim, głównie na podstawie artykułu pana Wojciecha Filipowiaka „Statek z Kamienia Pomorskiego jako źródło do badań wczesnośredniowiecznej żeglugi u ujścia Odry” z roku 2011, jest on dostępny online.

W Kamieniu wystawiono na uroki pogody wrak z XIX wieku, który oczywiście nie jest żadnym unikatem. Co więcej nie jest nawet z naszego miasta, w tym wpisie rzucimy okiem na wrak, który jest z naszego miasta, a w dodatku jest dużo starszy.

W artykule pana Wojciecha możemy nawet przeczytać o okolicznościach jego odnalezienia. W roku 1984 panowie Krzysztof Opita i Zdzisław Stasiński zwrócili się do wolińskiego muzeum o pomoc, zaś ono zawiadomiło Muzeum Narodowe w Szczecinie.

„Okiem pana Marcina” spójrzmy na wczesnośredniowieczny wrak z Kamienia Pomorskiego

fot. Organizator

Szczecińska placówka prowadziła w okresie 16 VIII- 3 IX 1984 badania określane jako: ratunkowe – jak sama nazwa wskazuje, miały one na celu zabezpieczenie resztek łodzi. Uszkodzony wówczas przez koparkę wrak znajduje się obecnie w Muzeum Narodowym w Szczecinie.

Znalezisko odnaleziono przy Półwyspie Żółcińskim, na brzegu naprzeciwległym do miejsca, gdzie prawdopodobnie znajdował się w przeszłości port.

Wrak wydatowano wstępnie na wiek XII. Wyniki jakie uzyskano z klepek wahały się, ale nie, aż tak bardzo by poddać pod wątpliwość wstępnej datacji. To stulecie to okres kiedy nasze miasto było siedzibą książęcą, póki co najwyższą funkcją jaką może się nasze miasto pochwalić.

Przy wraku znaleziono ceramikę typową dla Słowian, sam statek również wydawał się w opinii badaczy słowiański.

Stępka, czyli główna oś szkieletu miała być długa 8,85 metra. Elementy łączono na kołki drewniane, jedynie w zakończeniu dziobu znaleziono jeden żelazny nit. Stępka została wykonana z dębu bezszypułkowego, klepki i wręgi z dębu szypułkowego, zaś kołki z drewna sosny, a kliny z dębu. Warto zwrócić uwagę, na to że poszczególnych elementów wykorzystano wyselekcjonowany materiał.

W kamieńskiej łodzi zapewne użyto drewnianych kołków ze względu na łatwość ich zastąpienia – wystarczy wystrugać nowy. Natomiast nity żelazne ulegają korozji, którą wspomagałby kwas galusowy wydzielany przez drewno dębowe. Nity były bardziej przydatne na północy, gdzie pod wpływem zimna kołek mógł rozsadzać łączenie. Nity pojawiły się jeszcze w miejscach, gdzie na dane łączenia łodzi działały duże siły. Wykonano je z łatwiejszego do obróbki, miększego metalu, ale za to bardziej odpornego na korozję.

„Okiem pana Marcina” spójrzmy na wczesnośredniowieczny wrak z Kamienia Pomorskiego

fot. Organizator

Kamieńską jednostkę uszczelniono mchem moczarowym (aktualnie pod ochroną). Mech jako uszczelka u Słowian pojawił się w przekazach żydowskiego kupca Ibrahima Ibn Jakuba z lat 965-966:

Nie mają oni łaźni, lecz posługują się domkami z drzewa. Zatykają oni szpary w nich czymś, co bywa na drzewach, podobnym do wodorostów, a co oni nazywają: meh. Służy to zamiast smoły do ich statków.

Kamieński statek według pana Wojciecha miał prawdopodobnie mieć ponad 12 metrów długość i niemalże 3 metry szerokości, jego wysokość miała dochodzić do jednego metra. Każda z burt miała posiadać osiem pasów poszycia, zaś wewnątrz statku miało znajdować się pięć ław. Jak na statki z południowego wybrzeża Bałtyku była to jednostka duża, lecz przy statkach skandynawskich jest już raczej średniej wielkości.Zapewne miało to pomóc w poruszaniu się w płytkich wodach śródlądowych, w drugiej połowie XII wieku podczas wojen duńskich statki skandynawskie miały mieć problem z wypłynięciem Dziwną na wody Bałtyku.
Fragmenty lin znalezione przy wraku, są znane ze znalezisk z Kamienia Pomorskiego, są to znów liny wykonane z łyka. Przy kamieńskim wraku znaleziono dulki, elementy pozwalające na umocowanie długich wioseł. Zatem płynący korzystali zarówno z siły wiatru, jak i własnej.
Uwagę pana Wojciech wzbudziło znalezisko, interpretowane jako fragment namiotu. Wiadomo, że takie namioty stosowano, ale w opinii autora artykułu nie ma analogii dla takiego znaleziska w naszym kraju.
Kamieńska łódź była raczej jednostką towarową, w dodatku znaleziono przy niej ciężarek do sieci oraz osiem igieł rogowych, mogących służyć kupcom w drobnych naprawach (np. żagla lub namiotu).

Wrak odkryty w Kamieniu Pomorskim prawdopodobnie był w przeszłości statkiem handlowym datowanym na XI-XII wiek. Statek znalazł się w miejscu swojego znalezienia przez mieszkańców, prawdopodobnie w drugiej połowie XII stulecia. Możliwe że w zimie, kiedy mróz dał mu się we znaki osiadł na dnie, aż do wieku XX.

W roku 2018 wyszła książka pana Wojciecha Filipowiaka poświęcona kamieńskiej łodzi handlowej pt. "Wczesnośredniowieczny statek z Kamienia Pomorskiego", aktualnie jest ona dostępna na stronie Polskiej Akademii Nauk.

„Okiem pana Marcina” spójrzmy na wczesnośredniowieczny wrak z Kamienia Pomorskiego

fot. Organizator

Pozdrawiam
Pan Marcin

lepszykamien.wordpress.com


komentarzy: 2, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-2 z 2

AS • Poniedziałek [10.06.2019, 10:14:11] • [IP: 195.191.162.***]

Bo to starsze poszło zasilić muzeum w Szczecinie, a u nas połakomili się na wrak XIX jeszcze to znaleziono w Międzywodziu. Tak jest ze wszystkim co cenniejsze znajduje się w muzeum w Szczecini .

Gość • Poniedziałek [10.06.2019, 09:03:41] • [IP: 77.253.3.**]

Dlaczego na marinie stoi jakaś łódź z XIX w z Międzywodzia skoro Kamień ma coś takiego, swojego, starszegoi o wiele bardziej wartościowego?

Oglądasz 1-2 z 2
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ ENEA Operator zapowiada dwie przerwy w dostawie prądu w powiecie kamieńskim w poniedziałek 17 listopada. Rano bez zasilania będą wybrane adresy przy ulicach Polnej i Wolińskiej w Kamieniu Pomorskim. Dłuższa, kilkugodzinna przerwa obejmie miejscowość Żółcino ■ Planowane wyłączenia prądu w Kamieniu Pomorskim. We wtorek 18 listopada w godzinach 15–17 energii pozbawione będą adresy przy ul. Polnej 5 oraz Wolińskiej 50 i 51. Przerwy wynikają z prac prowadzonych przez ENEA Operator ■ 15 listopada br. (sobota) McDonald’s otworzyła 600 restaurację pod złotymi łukami w Polsce. Nowy punkt na mapie znajduje się na wyspie Wolin, przy ul. Gryfitów 33A w Wolinie. W dniu otwarcia na gości czekają niespodzianki i specjalne atrakcje dla całych rodzin, w tym upominki, animacje i konkursy z nagrodami ■ Międzyzdroje. Kino Eva zaprasza Panie na wyjątkowy wieczór „Ladies For Ladies” – już 19 listopada o godz. 18:00! Prelekcja KLAPS!, losowanie nagród i poruszający film „Wielka, odważna, piękna podróż” z Margot Robbie i Colinem Farrellem. 💃✨ Bilety: 35 zł. ■ Świnoujście: W kolejnych tygodniach tunel będzie również wyłączany z ruchu w następujących terminach: - 07/08 listopada 2025 - 14/15 listopada 2025 - 21/22 listopada 2025 - 28/29 listopada 2025 - 05/06 grudnia 2025 - 12/13 grudnia 2025 - 19/20 grudnia 2025. ■ Uwaga, planowane wyłączenia prądu! We wtorek, 28 października, w godzinach 08:00–14:00, Wisełka – ulice Leśna 5a, 5b, 6a i 11b pozostaną bez zasilania – informuje ENEA Operator (Rejon Międzyzdroje). Szczegóły na www.wylaczenia-eneaoperator.pl■ Uwaga mieszkańcy Jarszewa! W czwartek, 30 października 2025 r., w godzinach od 8:00 do 10:00, ENEA Operator zapowiada planowaną przerwę w dostawie energii elektrycznej. Prace mają charakter techniczny – warto wcześniej przygotować się na dwugodzinny brak zasilania ■