W ramach programu policjanci spotykają się z seniorami przekazując najistotniejsze zasady jakimi należy się kierować, aby ustrzec się zagrożeń związanych z oszustwami metodą na tzw. wnuczka, policjanta. Nie zapominamy również o uczestnikach ruchu drogowego, którzy nie tylko są pieszymi ale również aktywnymi kierowcami, uczestniczącymi nierzadko w zdarzeniach drogowych. W związku z tym, że bliskie jest nam dobro osób w dojrzałym wieku poszukujemy nowych form dotarcia do jak najszerszej części społeczeństwa, w tym rodzin i przyjaciół seniorów.
Odpowiedzią na to jest projekt "Aktywny i Bezpieczny senior" realizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem SOS dla Rodziny przy wsparciu finansowym rządowego programu Razem bezpieczniej - angażujący starsze osoby do działania na rzecz profilaktyki. W ramach projektu został zrealizowane zostały filmy profilaktyczne, w których wystąpili seniorzy.
Nakręcono sześć epizodów filmowych: „Oszustwo na policjanta”, „Samotność” „Na szklankę wody”, „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, „Przemoc domowa”, „Przy bankomacie”. Materiał filmowy spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i pozytywnym wydźwiękiem w środowisku medialnym, jak i seniorów.
Warto wspomnieć, że spot filmowy przedstawiający oszustów wykorzystujących dobre serce seniorów i proszących o szklane wody zajął II miejsce w konkursie ogłoszonym przez MSWiA. Natomiast spot telewizyjny o przemocy domowej uzyskał wyróżnienie. Doskonałym zatem uzupełnieniem filmów są spoty telewizyjne, które zostały dziś zaprezentowane podczas debaty społecznej z seniorami. Są one zrobione również w wersji dla osób głuchych.
„Wykręć numer oszustowi, to do Ciebie nie zadzwoni”- to spot, który ma zmotywować długoletnich abonentów tego samego numeru stacjonarnego do jego zmiany aby ograniczyć możliwość wyszukiwania przez oszustów potencjalnych ofiar.
„Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni” - jest odpowiedzią na nowe zagrożenia związane z utratą kosztowności lub innych wartościowych przedmiotów. Sprawcy wykorzystując chęć zrobienia przez seniorów zakupów po atrakcyjnej cenie zachęcają do powąchania perfum, które w rzeczywistości są środkiem usypiającym.
Tak przedstawione historie dodają odwagi i pokazują, że warto swój los wziąć we własne ręce i tym samym zapobiec wielu ryzykowanym sytuacjom. Liczymy na to, że taka droga przekazu przekona, nie tylko samych seniorów, ale również ich rodziny do wsparcia i dbania o siebie nawzajem pod względem bezpieczeństwa. Bez pomocy rodziny nasze działania są ograniczone, szczególnie gdy w grę wchodzi samotność starszego człowieka.
Czy te dwa poprzednie wpisy pochodzą od włamywaczy? potencjalnych, ma się rozumieć
A nie lepiej było utworzyć spot i pokazać jak seniorzy mają się bronić przed wycyckaniem marnych emerytur przez skarbówkę, ZUS kolędowanie czarnego...Bo oszuści to tylko nikły promił dojenia emerytów. ..amen
Seniorzy są dojeni przez system. Tu jest patologia.