POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Wtorek [31.05.2016, 08:17:05] • zachodniopomorskie

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Po wojnie do Świnoujścia, a dokładnie do stacji Odra Port przyjeżdżało się z reguły pociągiem. Autobusów dalekobieżnych nie było. Z historii budowy kolei do Świnoujścia, pamiętam że ze względu na problemy przekopania się przez wzgórza koło Międzyzdrojów, pociąg dotarł z Berlina do Świnoujścia, a dalej promami na Warszów. Promy kolejowe miały duże znaczenie komunikacyjne w tamtym czasie, ponieważ można nimi było pływać do Gdańska i Skandynawii.

Po 1945 roku Rosjanie demontowali wszystko co mogli zabrać i wywieźć z tak zwanych ziemi odzyskanych do ZSRR. Tak też skradziono nam tory kolejowe na małych stacjach jak odcinek pomiędzy Dobrą Szczecińską a Stolcem, przy granicy Niemieckiej.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Jako mały chłopak pamiętam jak nas wtedy wypytywali ludzie ubrani w mundury wojskowe gdzie są jeszcze tory kolejowe. Dorośli niechętnie o tym mówili dlatego wypytywali nas. Takim szabrem powojennym padła magistrala kolejowa ze Śląska do portu w Szczecinie. Zdemontowano jeden tor z dwóch. Jeżeli chodzi o Kamień Pomorski, to rozmontowano cały tor z Kamienia Pomorskiego do Trzebiatowa, ostał się tylko wiadukt i dalej nasypy kolejowe. Minęło trochę lat, rozwinęło się przedsiębiorstwo rybackie „Odra”, a powstający duży port węglowy „Świnoport” wymusił przebudowę linii kolejowej ze Śląska do Świnoujścia.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Do czasów modernizacji kolei do Szczecina i dalej jeździło się często z przygodami. Jak był parowóz słabszy, a wagony były przeciążone, to był problem wyjazdu z Międzyzdrojów. Ciuchcia nie mogła podjechać pod górkę za Międzyzdrojami w Wolińskim Parku Narodowym. Sam wielokrotnie to na własnej skórze odczułem i nie zawsze na czas do Szczecina dojechałem. Co wtedy maszynista robił. Jechał z gwizdem do tyłu z powrotem do Międzyzdrojów, mijał stację i zatrzymywał się 200 metrów dalej. Czekał aż w kotle ciśnienie pary odpowiednio się podniesie i ruszał. Kiedy mijał stację to miał już pewną prędkość i tak z rozpędem pokonywał to trudne wzniesienie w WPN. Podczas modernizacji kolei odcinka z Goleniowa do Świnoujścia wykonano szereg całkiem nowych inwestycji. Zbudowano drugi tor, nowy most w Wolinie i stację kolejową. Przekopano nową przełęcz w Parku, nowy wiadukt w Międzyzdrojach i zbudowano nową stację Lubiewo i trzeci tor do portu. Teraz pociągi towarowe załadowane ciężką rudą żelaza rozpędzone mogą pokonać wzniesienia w WPN. Bardzo rozbudowano stację towarową począwszy od Łunowa, Przytór, aż do nabrzeży taśmociągów w porcie. Wykonano wywrotnicę do rozładunku węgla. Wagon jest obracany kołami do góry, a węgiel wysypuje się wprost na taśmociąg.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Dla pociągów osobowych zrobiono taką obwodnicę i poprowadzono tory przez Warszów. Powstała tam nowa stacja dla pracowników PPDiUR „ODRA”. Całą tą inwestycję kolejową wykonano na przełomie lat 60/70 w ubiegłym wieku. Świnoujście, Międzyzdroje, całe wybrzeże naszego województwa szczecińskiego tętniło życiem, a mieszkańcy i turyści musieli się przemieszczać. Kolej miała się dobrze wspierana PKS z Kamienia Pomorskiego. W sezonie letnim pociągi dalekobieżne były często przeładowane, ponieważ miejscówki były rzadkością. Świnoujście miało wtedy specjalny pociąg zwany „luks torpeda” - „błękitna fala”. Tym motorowym kompaktem do Warszawy jechało się wygodnie tylko 6 godzin. Możliwe było to dlatego, że ten nowoczesny pociąg nie zatrzymywał się na stacjach i mknął do Warszawy na skróty z Goleniowa do Stargardu Szczecińskiego, omijając Szczecin.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

Dla pociągów osobowych zrobiono taką obwodnicę i poprowadzono tory przez Warszów. Powstała tam nowa stacja dla pracowników PPDiUR „ODRA”. Całą tą inwestycję kolejową wykonano na przełomie lat 60/70 w ubiegłym wieku. Świnoujście, Międzyzdroje, całe wybrzeże naszego województwa szczecińskiego tętniło życiem, a mieszkańcy i turyści musieli się przemieszczać. Kolej miała się dobrze wspierana PKS z Kamienia Pomorskiego. W sezonie letnim pociągi dalekobieżne były często przeładowane, ponieważ miejscówki były rzadkością. Świnoujście miało wtedy specjalny pociąg zwany „luks torpeda” - „błękitna fala”. Tym motorowym kompaktem do Warszawy jechało się wygodnie tylko 6 godzin. Możliwe było to dlatego, że ten nowoczesny pociąg nie zatrzymywał się na stacjach i mknął do Warszawy na skróty z Goleniowa do Stargardu Szczecińskiego, omijając Szczecin.

Parowozem ze Świnoujścia w Polskę!

fot. Andrzej Ryfczyński

I tak jest przez 40 lat do dnia dzisiejszego. Tyle lat są problemy, kiedy jakiś pociąg ma opóźnienie, to ze stacji Świnoujście nie może wyjechać planowo pociąg i na starcie ma już opóźnienie. Taki to Polski bałagan, takie dziadostwo, przecież to drobiazg przy tak olbrzymiej inwestycji. Pytanie, czy to dokończy lepsza zmiana?

Andrzej Ryfczyński

źródło: www.ikamien.pl


komentarzy: 3, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-3 z 3

Gość • Środa [01.06.2016, 09:06:46] • [IP: 46.171.240.***]

szkoda tamtych czasów

Gość • Wtorek [31.05.2016, 18:42:30] • [IP: 83.11.79.***]

Nie wspomnę o tym ile budynków gospodarczych ma na stropach szyny kolejowe. Np. w Trzebieszewie. Ruscy wzięli swoje, Warszawa swoje a nasi swoje i tyle.

Robot • Wtorek [31.05.2016, 15:16:09] • [IP: 31.0.11.***]

Co Rosjanie wywieźli to wywieźli. Bardziej prawdopodobna jest inna wersja którą słyszałem - linia kolejowa Kamień - Trzebiatów została rozebrana i wywieziona na odbudowę Warszawy. Bez dwóch zdań spotkało to wiele budynków które przetrwały wojnę, łącznie z pięknym dworcem kolejowym. Rozebrano wiele budynków mieszkalnych w DOBRYM STANIE. Hańba...

Oglądasz 1-3 z 3
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ ENEA Operator zapowiada dwie przerwy w dostawie prądu w powiecie kamieńskim w poniedziałek 17 listopada. Rano bez zasilania będą wybrane adresy przy ulicach Polnej i Wolińskiej w Kamieniu Pomorskim. Dłuższa, kilkugodzinna przerwa obejmie miejscowość Żółcino ■ Planowane wyłączenia prądu w Kamieniu Pomorskim. We wtorek 18 listopada w godzinach 15–17 energii pozbawione będą adresy przy ul. Polnej 5 oraz Wolińskiej 50 i 51. Przerwy wynikają z prac prowadzonych przez ENEA Operator ■ 15 listopada br. (sobota) McDonald’s otworzyła 600 restaurację pod złotymi łukami w Polsce. Nowy punkt na mapie znajduje się na wyspie Wolin, przy ul. Gryfitów 33A w Wolinie. W dniu otwarcia na gości czekają niespodzianki i specjalne atrakcje dla całych rodzin, w tym upominki, animacje i konkursy z nagrodami ■ Międzyzdroje. Kino Eva zaprasza Panie na wyjątkowy wieczór „Ladies For Ladies” – już 19 listopada o godz. 18:00! Prelekcja KLAPS!, losowanie nagród i poruszający film „Wielka, odważna, piękna podróż” z Margot Robbie i Colinem Farrellem. 💃✨ Bilety: 35 zł. ■ Świnoujście: W kolejnych tygodniach tunel będzie również wyłączany z ruchu w następujących terminach: - 07/08 listopada 2025 - 14/15 listopada 2025 - 21/22 listopada 2025 - 28/29 listopada 2025 - 05/06 grudnia 2025 - 12/13 grudnia 2025 - 19/20 grudnia 2025. ■ Uwaga, planowane wyłączenia prądu! We wtorek, 28 października, w godzinach 08:00–14:00, Wisełka – ulice Leśna 5a, 5b, 6a i 11b pozostaną bez zasilania – informuje ENEA Operator (Rejon Międzyzdroje). Szczegóły na www.wylaczenia-eneaoperator.pl■ Uwaga mieszkańcy Jarszewa! W czwartek, 30 października 2025 r., w godzinach od 8:00 do 10:00, ENEA Operator zapowiada planowaną przerwę w dostawie energii elektrycznej. Prace mają charakter techniczny – warto wcześniej przygotować się na dwugodzinny brak zasilania ■