ikamien.pl • Środa [09.07.2025, 12:02:37] • Świnoujście

Świnoujście przed wyborem: Raport ujawnia szanse i zagrożenia terminalu kontenerowego. Czy mieszkańcy zaakceptują przemysłowy gigantyzm?

Świnoujście przed wyborem: Raport ujawnia szanse i zagrożenia terminalu kontenerowego. Czy mieszkańcy zaakceptują przemysłowy gigantyzm?

fot. Mat. prasowe

Czy Świnoujście i Międzyzdroje są gotowe poświęcić część swojej turystycznej tożsamości w zamian za miejsca pracy i miliardowe inwestycje w infrastrukturę? Opublikowana właśnie drobiazgowa analiza skutków budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego nie zostawia wątpliwości – to przedsięwzięcie zmieni region na pokolenia. Pytanie, czy na lepsze.

Na biurko radnych trafił liczący ponad 230 stron raport przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. To dokument wyjątkowy: nie zawiera gotowego werdyktu „za” lub „przeciw”, lecz pokazuje pełne spektrum konsekwencji – ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. A jest o czym mówić. Terminal, który ma powstać na wschód od istniejącego portu, już w pierwszym etapie będzie w stanie przeładować 1 milion TEU rocznie – więcej niż cały port w Gdyni. Docelowo – nawet dwa miliony.

Inwestorzy – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wraz z Urzędem Morskim – szacują koszt budowy na minimum 3,5 miliarda złotych. Start przeładunków planowany jest na 2029 rok.

Argumenty „za”: miliardy w regionie i nowe miejsca pracy

Zwolennicy inwestycji podkreślają, że GTK to szansa na gospodarczy awans. Terminal ma przyciągnąć światowy handel, nowe firmy logistyczne i tysiące kontenerów. W raporcie czytamy, że może powstać potężne zaplecze infrastrukturalne – modernizacja linii kolejowej do Szczecina, rozbudowa dróg i parkingów TIR. Świnoujście stałoby się jednym z najważniejszych węzłów transportowych w Europie Środkowej.

Nie brakuje opinii, że to jedyna droga, by Polska skutecznie konkurowała z portami niemieckimi i skandynawskimi. Terminal byłby elementem sieci TEN-T i mógłby obsługiwać także eksport z Ukrainy oraz Czech. Dla miasta oznacza to realne wpływy podatkowe i wzrost znaczenia strategicznego.

Argumenty „przeciw”: hałas, utrata tożsamości i strach przed degradacją środowiska

Raport jednak z równą mocą wskazuje drugą stronę medalu. Eksperci piszą wprost: GTK to inwestycja, która „zmieni krajobraz i rytm życia miasta na dekady”. Według autorów analizy:

Warszów poniesie największe koszty społeczne – hałas, zwiększony ruch ciężarówek, emisja pyłów i spalin.

W sezonie turystycznym przeładunki mogą nakładać się na szczyt ruchu wakacyjnego.

Zabrakło wiarygodnych danych o wpływie na obszary Natura 2000 i lęgowiska ptaków.

Przewidziane rekompensaty środowiskowe są niejasne.

Konsultacje społeczne miały charakter „symboliczny” i ograniczony – mieszkańcy nie dostali dostępu do kluczowych dokumentów, w tym studium wykonalności.

Zacytujmy fragment wstępu raportu:
„Władze lokalne i społeczność Świnoujścia oraz Międzyzdrojów wyrażają istotne obawy o degradację walorów turystycznych i przyrodniczych, a także o brak transparentności procesu inwestycyjnego.”

Świnoujście mniej kurortowe, bardziej przemysłowe

Jeśli projekt dojdzie do skutku, część nadmorskich terenów zielonych zostanie zabudowana. Pojawią się nowe tory kolejowe i drogi, a hałas operacji portowych stanie się stałym elementem pejzażu. Miasto straci część swojej kurortowej tożsamości – to najważniejsze ostrzeżenie z raportu.

Z drugiej strony, samorząd województwa i inwestorzy powtarzają, że GTK to inwestycja strategiczna i niezbędna dla konkurencyjności polskiej gospodarki. Twierdzą, że port w Świnoujściu musi przestać być peryferyjnym punktem na mapie Bałtyku.

Co dalej? Rada Miasta przyjmuje analizę, a decyzja wciąż przed mieszkańcami

Projekt uchwały nie przesądza o budowie terminalu. Przewiduje przyjęcie raportu i zobowiązanie prezydent miasta do realizacji rekomendacji – m.in. dalszych analiz i raportowania co kwartał o stanie negocjacji z inwestorem.

Ale to dopiero początek debaty. Tak wielka inwestycja nie może być decyzją kilku osób w urzędach. Autorzy raportu piszą jasno:
„To głos w imieniu także przyszłych mieszkańców Świnoujścia – tych, którzy za dwadzieścia czy pięćdziesiąt lat będą żyć z konsekwencjami decyzji podjętych dziś.”

Pytania do dyskusji dla mieszkańców Świnoujścia i Międzyzdrojów

Czy jesteście gotowi zaakceptować zmianę charakteru miasta w zamian za impuls gospodarczy?

Czy czujecie, że Wasz głos w konsultacjach był w ogóle słyszany?

Czy rekompensaty środowiskowe i inwestycje w infrastrukturę są warte utraty turystycznego wizerunku regionu?

Jakie zabezpieczenia powinni wymusić lokalni samorządowcy przed podpisaniem zgód?

Czy Świnoujście musi być portem przemysłowym, by się rozwijać?

Oddaj swój głos – komentuj i dyskutuj

Zapraszamy wszystkich mieszkańców do zabierania głosu. Chcemy poznać Wasze opinie i emocje – zarówno argumenty za, jak i obawy.
Napisz w komentarzu, co myślisz o tej inwestycji. Czy budowa terminalu kontenerowego to szansa, czy zagrożenie?

To jest Wasze miasto. To jest Wasza przyszłość. Decyzja jeszcze nie zapadła – ale debata musi rozpocząć się teraz.

Źródło: https://www.ikamien.pl/artykuly/45089/