POGODA

Reklama

Wydarzenia

ikamien.pl • Środa [11.12.2019, 21:40:15] • Szczecin

Cenne, zabytkowe macewy uratowane przed zniszczeniem

Cenne, zabytkowe macewy uratowane przed zniszczeniem

fot. Policja

Wczoraj mieszkańcy szczecińskiej dzielnicy Podjuchy, skontaktowali się z funkcjonariuszem z Wydziału Prewencji KWP w Szczecinie, że kilka dni temu podczas budowy skrzyżowania przy ul. Granitowej w Podjuchach odnaleziono duży nagrobek, który ułożono na paletach przy ulicy. Jednak nagrobek zaginął.

Na miejsce udali się policjanci z Wydziału Prewencji KWP w Szczecinie wraz z koordynatorem, a o zdarzeniu został powiadomiony Miejski Konserwator Zabytków w Szczecinie.

Okazało się, że pracownicy faktycznie znaleźli dwa nagrobki służące jako umocnienie drogi i wywieźli je z placu budowy. Jeden z mieszkańców zainteresował się płytą. Pytając robotników czy jest im potrzebna, po czym przekazał ją swojemu znajomemu kamieniarzowi z prawobrzeżnej części miasta.

Podczas rozmowy z policjantami, mężczyzna zadzwonił do kamieniarza, prosząc by wstrzymał się z jakimikolwiek działaniami. Gdy po kilkunastu minutach policjanci przyjechali do warsztatu kamieniarskiego nagrobek został zdjęty z piły do cięcia kamieni. Piła zdążyła się zagłębić na kilka centymetrów w tylną stronę nagrobka.

Okazało się, że są to potężne dwie zabytkowe macewy - nagrobki z nieistniejącego cmentarza żydowskiego, działającego w latach 1821-1962 przy ul. Gorkiego w Szczecinie, wykonane z czarnego i czarno-zielonego granitu norweskiego. Większa macewa, liczy prawie dwa metry i waży ok. 700 kg, znajdowała się na grobie Josepha Brasch (1840-1913), druga mierząca ponad 160 cm i ważąca ok. 450 kg, znajdowała się na grobie Marii Salinger z d. Wollenberg (1844-1916) i Idy Cohn z d. Wollenberg (1854-1929).

Maria Salinger pochodziła z Golubia-Dobrzynia w dawnych Prusach Wschodnich, mieszkała przy nieistniejącej obecnie ul. Leszka Białego 2 w Szczecinie, była córką znanego kupca Jakoba Wollenberga. Również z Golubia-Dobrzynia pochodziła Ida Cohn, żona szczecińskiego kupca mieszkała w Szczecinie przy ul. Małopolskiej 10. Kupiec Joseph Brasch był spokrewniony z Idą Cohn, był synem kupca Scholema Brascha z Łobżenicy i Luizy z d. Cohn z Rogowa w pow. żnińskim, mieszkał w Szczecinie przy ul. Bogusława 1/2 przy zbiegu z ul. Wojska Polskiego.

Zdjęcia nagrobków przesłano do Miejskiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie, który podjął decyzję o ich zachowaniu i zabezpieczeniu. Zabytkowe macewy zostały przewiezione na Cmentarz Centralny w Szczecinie. Policja nie będzie prowadzić dalszych czynności w tej sprawie.

kom. dr Marek Łuczak


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@ikamien.pl ■ Zrobiłeś zdjęcie lub film? Wyślij do nas! kontakt@ikamien.pl
■ Tegoroczny Dzień Grecki w Dziwnowie odbywał się tylko pod obeliskiem poświęconym rannym partyzantom greckim i macedońskim - pacjentom przebywającym w szpitalu zarganizowanym na ternie koszar byłej niemieckiej bazy lotnictwa morskiego, stojącym w Parku Miejskim przy ulicy Sienkiewicza. Był nieco skromniejszy od poprzednich z uwagi na pandemię ■ Siedem lat temu, w czerwcu 2014 dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie ważnej inwestycji. Same tylko prace przygotowawacze do modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m prawie dwa miliardy złotych. Dopiero po ich wykonaniu ruszyły zasadnicze roboty. Na Zalewie Szczecińskim postały sztuczne wyspy, tor wodny pogłębiono do planowanej głębokości, umocnione zostały nabrzeża, powstały nowe obrotnice dla statków, połączono i udrożniono stare kanały. Wtorek, 6 lipca na wzgórzu górującym nad Zalewem Szczecińskim oficjalnie podsumowano dotychczas wykonane prace. ■